søndag 13. mars 2011

Mamma og husmor - KK14


Jeg er så heldig at jeg har mengder med bilder og negativer fra da mormor og morfar var unge, og det er en skattekiste jeg stadig dukker ned i.

Da vi i designteamet til Kreative Krumspring fikk en bunke med lekre papirer fra Papirdesign, og vi bestemte at for KK14 skulle oppgaven gå ut på bruk av søm og knapper, måtte jeg bare scrappe dette bildet. 

Papirene vi fikk fra Papirdesign er bare så lekre!
Jeg er igjen imponert over kolleksjonen som har kommet nå, og jeg sliter skikkelig med å velge hvilken side av arkene jeg skal bruke. Line har lagd en flott samling ark, der man bare må ha alle, fordi man liker minst en av sidene på alle sammen:)

Jeg valgte å bruke blå ark til denne LO'en fordi jeg syntes at det blå rosearket minner meg om gammeldags sengetøy. Rosearket finnes også i en rosa variant, men jeg ville ikke at denne skulle bli veldig søt, så da ble det fint med blått. På arket med mamma-teksen har jeg brukt ulike nyanser med blå glimmermist, for å få det til å passe inn med de andre arkene. Jeg ville også at teksten ikke skulle bli så tydelig, selvom det er en del av helheten i denne LO'en.




Dette bildet synes jeg er så herlig, fordi det er ikke så oppstilt som de andre bildene jeg har av mormor på denne tida. Bakpå bildet har momor skrevet at det er tatt i stua til de som bodde under de, og at hun sto og skravlet og derfor ikke la merke til at bildet ble tatt. Jeg har tatt kopi av teksten og satt på, fordi den viser håndskriften til min kjære mormor. Siden det er tekst bakpå bildet har jeg ikke ville lime det fast, men har festet det med brads (som forøvrig ser ut som små knapper) og sånne bildefeste-ting.

Teksten jeg har skrevet går ut på at mormor flere ganger ga uttrykk for at hun gjerne skulle hatt en karriere, men slik var det ikke da hun ble gift, så hun ble mamma og husmor...

Alle knappene jeg har brukt på LO'en er fra en knappeboks jeg fikk etter mormor med bare hvite knapper. Jeg helte bare ut noen og fant ut at jeg måtte bare bruke alle sammen:)






6 kommentarer:

Scrappelise sa...

Å denne er nydelig Gro! Så mange personlige detaljer og at du forteller så mye er så koselig. At du fikk med håndskriften til mormor er også så fint!

marit sa...

Nydelig lo! Det er så bra når en tar vare på slike gammle skatter!

Elisabeth sa...

koselig LO dette her du har scrappet, og ingen tvil om at blått er flott...ha en fin fin dag

livmme sa...

nydelig LO og flott vintagebilde, som du sier; oftest ble det oppstilte bilder, så det er en skatt du har her. Nydelige farger og skjønne ark!

UlrikaT sa...

En herlig LO! Så flott att du tagit vare på knapparna og brukt dem her!

Aquarell sa...

Nydelig flott LO, så koselig det bildet var. :)