fredag 1. oktober 2010

I'm in love:) - del 2

I dag har jeg fått lekt meg litt mer med den nye scanneren - og jeg liker den (om mulig) enda litt bedre i dag enn i går:)

Etter at Aquarell spurte i går om det gikk an å scanne bilder med den, så måtte jeg jo prøve.
Og, som i går, er det morfar som måtte til pers:)
Bildene jeg har scannet er av den gamle, gamle typen av sånn pappaktig materiale.

 Dette bildet er av morfar, og han er vel kanskje to år gammel, så det må være tatt i 1915.

Pappa'n til morfar var sjømann, så jeg regner med at disse bildene har blitt tatt for at han skulle få bilder av sønnene sine.


Her har da morfar blitt storebror - og matrosdressene er nok til ære for pappa.
Nå døde oldefar på sjøen, mens morfar og broren hans var små, men morfar fulgte i sin fars "fotspor" og var også på sjøen i en del år. Og i skattene mine ligger det bilder både fra oldefar og morfar sine turer på sjøen:)

Og så tilbake til det jeg egentlig skulle skrive. Ja - Aquarell - det går veldig fint å scanne bilder:)
Det jeg synes var veldig smart var at den kjente igjen formatet på bildet, slik at jeg ikke trengte å croppe i ettertid. Jeg har scannet på høyeste oppløsning, og bildet av morfar og broren hans har jeg forsøkt skrive ut. Opprinnelig var bildet på 6x10 cm, og jeg forsøkte å skrive ut på 13x18 og kvaliteten så godt som uforandret:) Det blir selvfølgelig ikke helt det samme, men jeg kommer nå til å gå på å scanne alle de gamle bildene jeg har, for noen av de er dessverre i ferd med å bli syreskadet, så jeg vil sikre det som sikres kan:)

Og Ellen-Karin: Vanlige negativer går også helt fint:)
Du kan scanne to hele remser (+noen små deler hvis du har det) samtidig, og programmet deler det sjøl opp i riktig antall bilder:)

2 kommentarer:

Stine sa...

Hei!
Scannere er fine å ha :)

Takk for kommentar hos meg! Så morsomt at du har maken stol. Den var bare "love at first sight", hehe..

Hilsen fra Stine

Aquarell sa...

Så bra!
Tror nesten jeg må anskaffe meg en sånn... :)