søndag 31. oktober 2010

Farfars lille jente

Min farfar var, som mange menn i sin generasjon, en mann som ikke viste mye følelser.
Han var genial med hendene sine og kunne lage og fikse det meste, noe som forsåvidt var morsomt da jeg var lita jente, men som etterhvert ikke ble såååå spennende.
Det gleder meg stort å se hvordan pappa er mot sine barnebarn, fordi de får en helt annen følelse av sin farfar enn jeg hadde av min.

Men så har jeg også noen skatter av minner...
Farfar som tok oss med rundt i fjellet, som vi var på vedhogst med og ikke minst den sommeren jeg var hos han hver dag i en uke og malte vinduer. Vi jobbet mye den uka, men jeg fikk også se farfar fra en helt annen side den sommeren.

Noen måneder etter at jeg hadde vært hos han fikk jeg en konvolutt i posten (jeg var student på den tida) med denne lappen og litt penger. Det var en stor gest fra farfar, og jeg har derfor tatt vare på denne lappen lenge.
Da jeg så at Scrappehuset hadde en utfordring der man skulle bruke en hilsen skrevet av noen andre visste jeg med en gang at jeg måtte scrappe lappen min fra farfar:)
Sammen med et bilde fra jeg var lita har jeg fått fortalt historien om mitt forhold til farfar:)


Jeg har brukt papirer fra Maja og Papirdesign, og som vanlig er det en god del symbolikk her:
- det er tannhjul og skruebrads, fordi farfar hadde et stort verksted i kjellern
- et ark med gammel bil på symboliserer farfar og pappas interesse for veteranbiler
- nøkkelen er av en tilsvarende type som farfar hadde til inngangdøra si, noe jeg alltid syntes var rart for det var jo ikke en ytterdørnøkkel
- blomsten er hjemmelagd fordi farfar likte å lage ting sjøl og i midten en cordfløyelsbrad fordi jeg har på meg en cordfløyelsbukse som jeg ELSKET
- og fordi denne bukse var en selabukse har jeg en sånn til å feste selene med, fordi hver gang jeg ser en slik så tenker jeg på denne bukse
- og i denne har jeg festet et blått fløyelsbånd, fordi jeg husker at genseren jeg har på meg var litt sånn fløyelsaktig
- og fargene som er valgt minner meg om fargene i huset til farmor og farfar:)





6 kommentarer:

Torill sa...

Rekker denne godt!!
Så hærlig historie bak, og så masse flotte detaljer! Helt nydelig LO, og DU har mange minner i denne!!!
Supert!!

Heidi sa...

Oj....nydelig Gro!!! Liker så godt layouter som dette...dvs historier som virkelig betyr noe!!! Stoooooooor klem Heidi

Vibeke sa...

Denne var virkelig knall, Gro!! Liker så godt at alt du har på har en mening:) Lekkert scrappet:)

Takk for at du deltar :):)

Lambi sa...

Hei Gro! Du er rå på å fortelle gode minner og historier med dine LOer! Så utrolig fin denne var! Masse flott symbplikk og et koselig barndomsminne bilde! :) Klem

bojose sa...

Hei :) så flott denne loen er. Fine detaløjer og flott bilde. Fint at du har tatt vare på lappen fra din farfar.
ha en fin helg, klem :)

Inga sa...

så fin og rørende. :)