lørdag 12. desember 2009

Til jul ønsker jeg meg...

Hvert år synes jeg det er like mye pes hver gang jeg blir spurt om hva jeg ønsker meg til jul, og siden jeg har bursdag rett før jul blir det ekstra mange spørsmål om dette. I år har jeg egentlig vært ganske flink og tenkt ut hva jeg ønsker meg, slik at jeg faktisk har kunnet svare når noen har spurt meg:)

På Scrapping The Music - på norsk har vi nå en liten bonusoppgave som går på nettopp hva man ønsker seg til jul. Dt har denne gangen scrappet med den flotte juleserien fra Patternscape:) Egentlig så hadde jeg tenkt å lage denne med årets juleønsker, men så kom jeg på en ide, som jeg egentlig har tenkt på å scrappe lenge.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken jul det var, men jeg tror jeg var åtte år. Og skulle jeg valgt karriere det året så hadde jeg blitt snekker:) Og det jeg ønsket meg aller mest var en hammer, en som ikke var så stor og tung som pappa sin, og som skulle være bare min. Dette ønsket betrodde jeg til farfar på høsten, og gleden var stor da det faktisk lå en hammer under juletreet det året. Og hammeren har jeg fortsatt, så det er den det er bilde av på LO'en. Den er riktignok ødelagt, men jeg får meg ikke til å kaste den, så den henger på en krok innerst på verktøyrommet vårt:)


Jeg synes det er mye snakk på pakkehysteri og alternative gaver om dagen.
Det er bra det altså, men jeg innrømmer gjerne at jeg elsker pakker og at jeg er materialistisk. Det er ikke det at jeg må ha mange ting, men jeg er genuint glad i tingene mine og noen av de ville jeg sikkert sørge veldig over dersom de går i stykker eller jeg måtte gi de bort...
Og noen av de tingene har jeg lyst til å vise dere her:)

Dette er noen av mine skatter, som jeg er veldig glad i:

Folklore-serien fra Figgjo vokste jeg opp med, og den var jo et stort design på 70-tallet. Jeg er så heldig at jeg har arvet alt mamma hadde, og det meste jeg har av denne serien står fremme på kjøkkenet mitt. Jeg mangler fortsatt tallerkner og krus, så de skulle jeg gjerne hatt:)


Dette mener jeg er fra serviset som vi hadde da jeg var veldig lita. Det er fra Egersund, og jeg elsker blåfargen sammen med det hvite. Da mamma og pappa skulle flytte i vår fant vi noen fat og boller, men tallerknene er dessverre borte vekk... Dette har jeg stående på et stort framskap vi har på allrommet vårt.


I sommer var jeg på Gjøvik og skulle en tur på Happy Hobby, men så var jeg litt tidlig ute, så jeg gikk en tur i Gjøvik mens jeg ventet på at butikken skulle åpne. Jeg så dette saltkaret i vinduet på en bruktbutikk, og kunne bare ikke dra hjem uten. Det ble en dyr tur til Gjøvik denne dagen... Dette er fra en dansk emaljeprodusent, og jeg leter stadig desperat etter et slikt kar til, eller noe tilsvarende i samme farge. Dette er en perfekt farge til kjøkkenet mitt og jeg har bare blitt så glad i det:)

Dette er de aller peneste glassene jeg har! Jeg har elleve stykker og det er en form for veldig små vinglass eller snapsglass. Jeg ser for meg at jeg en dag skal dekke et fantstisk lekkert bord til juleaften med disse glassene. Jeg fant de på Fretex for en del år siden, og dessverre var det bare elleve, fordi hun i butikken alltid pleide å kjøpe ett glass av de spesielle som kom inn. Jeg har klart å få tak i noen dessertglass som passer ganske i stil:) Og så har jeg sett på tv at Tande P har samme glass... Lurer på hvor han har fått tak i sine...

Jeg elsker små glasskåler, og de skal helst være i farget glass, enten sotet, gult eller rosa glass.
Dette er min favoritt:) Det var sukkerskåla til farmora til mannen min, og den er bare utrolig vakker:) Den står i skap, men brukes så ofte jeg kan:)

Jeg elsker gamle kakebokser, og dette er nok mine to favoritter. Den lille er etter mormor og den store etter farmor. Farmor hadde så mange fine kakebokser, men jeg har bare fått to av de. Det er spesielt en med Askepottbilder på som jeg veldig gjerne skulle hatt...

Farmor hadde ikke mye ting, men de tingene hun hadde var det mye tøft design på. Det nederste fatet er etter henne, og er fra Figgjo. I sommer fikk jeg tak i et med rosa kant, og jeg skulle gjerne hatt flere i denne serien. Det er så koselig å servere småkaker på disse:)

Vi har også en del fint etter farmoren og farfaren til mannen min, blant annet disse fatene. De er fra en engelsk produsent, og Kjetil husker at dette ble brukt til penservise. I dag er det igjen et par dype tallerkner, disse fatene og et lokkfat igjen. Jeg liker veldig godt mønsteret i disse og tar de frem når jeg har mulighet:)

Nok et fat fra Figgjo. Jeg må innrømme at jeg egentlig synes det er litt stygt, men så er det jo kult også. Jeg ser etter flere fat i denne serien, slik at jeg kan bruke disse sammen, for jeg har liksom ikke noe annet som passer sammen med det. Dette har jeg arvet etter mormor.

I en del år var jeg hekta på emaljefat og -skåler. Jeg kjøpte ukritisk det jeg kom over og endte med ganske mye. Nå har jeg gitt en del tilbake til Fretex og beholdt de som er pene og som jeg liker fargene på. Spesielt synes jeg de med stetter er kult:) Det grønne fatet serverte mamma småkaker på i alle år, den kobberfargede pleide mormor å ha sjokoladebiter i, og den lilla hadde farmor. Jeg ser de burde vært pussa litt, men, men... Jeg elsker fargene i disse, og det kombinert med kvaliteten gjør at jeg ikke finner noe tilsvarende som er nytt.

Jeg antar at de aller beste gavene jeg kunne fått til jul er noe som kompletterer disse seriene.
Jeg prøver alltid å se etter ting jeg mangler, og får helt vondt inni meg når jeg hører at noen skal tømme hus etter besteforeldrene eller gamle tanter. Tenk om de finner akkurat noe som jeg ønsker meg og som forsvinner i en container og blir borte for alltid... Så husk at Fretex og andre bruktbutikker kan tjene på ting du sjøl ser på som gammelt skrot!


8 kommentarer:

Scrappelise sa...

Å det var så koselig å lese bloggen din i dag Gro. Det bobler fram gamle minner fra barndommen, skjønner så godt at dette er saker som betyr mye for deg. Ha en riktig fin kveld! :-)

Lille Kusina di sa...

Hei Kusine! Fant deg her etter et tips fra mamma. . så UTROLIG flink du er. .og så koselig bloggen din er. . imponert* Klem fra Kristine

Lene sa...

Nå skulle jeg inn å kommentere LO'en din,men du har jo lagt ut så mye annet også ! Jeg lærer stadig vekk nye ting om deg vennen og det er kjempekoselig å se alle "skattene" dine. Godt å se at gamle ting også blir tatt vare på.

Falt forresten helt for din C&S LO;)

Ha en fin dag!

ninabakke sa...

Så fin LO! utrolig lenge siden jeg har vært innom, men nå er scrappingen igang igjen litt så da blir det mere scrappeblogger også :)


Masse flotte skatter, pappan min driver jo med sånne gamle ting, så jeg kjenner igjen flere av de! :)

Wenche sa...

Herlig innlegg!
Jeg vokste opp med smørkoppen til Figgjo. Den er i daglig bruk ennå. Jeg skal jammen meg se gjennom skapene etter denne seansen. Du er god!!

Scrappelise sa...

Bare ensnrtur innom for å ønske deg en riktig God Jul! :-)

miapia sa...

Heisann. Nydelige skatter!!!!

Jeg har selv helt loppedilla. Det grønne emaliesettet var bare helt fantastisk!!!


Lykke til på skattejakt!
Hilsen Mia

miapia sa...

Heisann. Nydelige skatter!!!!

Jeg har selv helt loppedilla. Det grønne emaliesettet var bare helt fantastisk!!!


Lykke til på skattejakt!
Hilsen Mia