onsdag 11. februar 2009

Hvem var de???






Jeg er så heldig å ha arvet en del gamle bilder fra besteforeldrene mine, og nå har jeg endelig tatt tak i de for å få de i album. Jeg vet mange ikke scrapper originalbildene, men det gjør altså jeg. Jeg synes det er en egen sjarm med størrelsen på bildene, flekker og rifter som har kommet med årene, og så vet jeg ikke om noen bedre måte å ta vare på bildene på enn å sette de inn i album der de kan være til glede for familien.
Jeg scrapper bildene i ulike formater, noen i 12x12, andre i 12x6 og noen i 6x6. Jeg kommer til å sette alle i samme album, der jeg bruker lommer til Stickerbinder slik at jeg får med alle formatene.



Spesielt er jeg glad i dette bildet av farmor i snøen. Hun ser litt rampete ut, samtidig som hun tydelig flørter med fotografen, som jeg antar er farfar. Jeg tror jeg hadde likt å kjenne farmor som ung:)
Jeg har ikke så mange bilder av farfar fra samme periode, men de jeg har ser han så alvorlig ut, bare se her:

Det får meg til å lure på hva slags person han var... Jeg husker han jo som en god farfar, men denne unge mannen sjarmerte seg jo inn på farmor en gang, så han var nok en sjarmør selvom han ser så alvorlig ut...
Et annet bilde jeg har scrappet nå er dette bildet av mamma som stolt storesøster sammen med foreldrene hennes. Det er morsomt å se hele familien samlet:) Jeg skulle ønske jeg hadde kjent de, jeg tror mormor hadde veldig god smak når det gjalt klær og innredning, og morfar en alvorlig mann som var verdens snilleste pappa.

Det er morsomt med gamle bilder... For om jeg ikke har fått oppleve situasjonene da de ble tatt, så danner jeg bilder og historier i hodet mitt om de menneskene som jeg er så glad i:)
Legg gjerne igjen en kommentar - det blir jeg veldig glad for:)

11 kommentarer:

christyzee sa...

svært kreative!
velsignelser ...

Gladie sa...

Fantastisk måte å ta vare på gamle bilder - nydelig og perfekt innramming. Digger det skibildet - så morsomt å se litt av personligheten til det unge mennesket som du bare ble kjent med som bestemor. Ja det er ofte sånn at man bli bedre kjent med folk gjennom bildene - og ikke minst gjennom historiene de forteller.

Det er så synd at våre aner ikke scrappet - det er så sjelden vi får vite historien rundt bildene. Men akkurat det skibildet er virkelig unikt - det var neppe vanlig med "morobilder" på den tiden.

Det får meg også til å tenke på HVORFOR vi scrapper. Jeg gjør det egentlig ikke for etterslekta, men en gang i fremtiden vil våre tippoldebarn kanskje sette pris på at vi ikke bare tok vare på bildene - men også fortalte historien om oss og våre liv.

Takk for påminnelsen :)

ninabakke sa...

Så flotte :)

Herlig med gamle bilder!

marit sa...

Så koselig!
Kjempe måte å få tatt vare på de. Jeg hadde nok å brukt orginalen.

Ellen Karin sa...

Flotte LO'er du har laget Gro. Synes du er tøff som våger å scrappe originalbildene, men jeg er jo helt enig i at det er en helt annen sjarm over de. Har en liten bunke med bilder her selv, fra da min far var liten. Kanksje jeg skal driste meg til å scrappe dem....

Jorunns Fredfylte Boble sa...

Jeg synes du skriver så vakkert om tankene dine rundt besteforeldrene og tiden da de var unge. Flotte LO’er har du laget også! Håper du får en fin helg :)

oheidia sa...

Så koselige bilder og veldig vakkert skrevet om disse menneskene du ikke kjenner men på en måte kjenner fordi de er en del av din mor og alle etterfølgere. Enig med deg. Det er flott å scrappe orginalbildene og slitasjen på fotografiene gjør bildene enda mer unike. Hærlige sort hvitt bilder og du har scrappet dem på en flott måte med papirer og farger som passer bra inn. Nå fikk jeg også lyst til å scrappe gamle bilder. Srappeinspirasjon er smittsomt!

Klem klem :=)

Vibeke sa...

Så moro at du lager album med disse gamle bildene!!! Enig med deg i at det blir sin egen sjarm av å scrappe orginalbildene. Og du rammer jo bare inn minnen og gjør bildene enda vakkrere da!!!! Kjempe flotte LOer

Cathrin sa...

Tusen takk for koselig kommentar i bloggen min! Kjempenydelige LOer du har scrappet! Er også veldig glad i gamle bilder, er kjempemoro å lage noe fint med dem.

Du får ha ei fortsatt flott uke, er så spent på den nye sangen i morgen. Dere har visst fått meg helt hekta her... :O)

Scrappelise sa...

Takk for hyggelig besøk og kommentar i bloggen min! Og du så lekre de blir sidene med gamle bilder. Helt enig i at det er mer sjarmerende med originalene og klart en glede for de som skal se albumene etterhvert! Klem fra Anne Lise

Scrappegal Sørlending sa...

Absolutt nydelige gamle LO'er!!!! Jeg likte spesielt godt den øverste!!! :)